گلیکوژن چیست؟ همه چیز در مورد گلیکوژن

دکتر اینیگو سان میلان ( Iñigo San Millán ) محقق برجسته مرکز پزشکی ورزشی و دانشگاه کلرادو در بولدر (CUSM&PC) بر این باور است که “گلیکوژن طلا است.” شاید این جمله اغراق آمیز باشد، اما واقعیت این است که بدون گلیکوژن، این منبع گرانبها نمی ‌توانید طلا کسب کنید یا حتی به دنبال آن بروید. و اگر زمانی خود را در رقابت ها بدون گلیکوژن بینید، احتمالاً مایل هستید هر چیزی را که دارید گرو بگذارید فقط برای مقدار کمی کربوهیدرات شگفت انگیز و نجات دهنده. به عبارتی، گلیکوژن منبع حیاتی تولید انرژی بوده و دلیل اهمیت بالای آن همین است.

گلیکوژن چیست؟

اگر به زبان ساده شیمی بخواهیم گلیکوژن را تعریف کنیم می گوییم که این ماده، گلوکز و کربوهیدرات های ذخیره شده در ماهیچه ها، کبد و مغز شما است. زمانی که به انرژی کربوهیدرات نیاز دارید، گلیکوژن برای استفاده سریع توسط سلول های عضلانی به گلوکز تبدیل می شود.

چه زمانی به گلیکوژن نیاز دارید؟

شما همیشه به این منبع حیاتی نیاز دارید، حتی زمانی که می خوابید. ( وقتی از خواب بیدار می شوید، گلیکوژن کبد شما حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد ) بدن ما برای عملکرد صحیح به منبع انرژی دائمی نیاز دارد و کمبود کربوهیدرات در رژیم غذایی می تواند باعث خستگی، عملکرد ذهنی ضعیف و عدم استقامت شود. با این حال، در طول فعالیت هایی با شدت پایین، شما بیشتر چربی و مقدار کمی گلیکوژن (کربوهیدرات) می سوزانید. در مقابل، زمانی که شدت فعالیت افزایش می یابد، بدن شما به سوزاندن گلیکوژن بیشتر و چربی کمتری روی می آورد.

بدن شما چقدر گلیکوژن ذخیره می کند؟

بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ گرم یا حدود ۲۰۰۰ کالری در صورتی که ذخائر شما کامل باشد. حدود ۸۰ درصد از گلیکوژن در عضلات و بقیه آن در کبد شما ذخیره می شود.

ماندگاری ذخائر گلیکوژن چقدر است؟

برای فعالیت های معمولی٬ شما در حدود یک گرم از گلیکوژن را در یک دقیقه می سوزانید. حدود دو گرم در دقیقه برای فعالیت های استقامتی و سه گرم در دقیقه نیز در سطح مسابقات سوزانده می شود. بنابراین اکثر افراد پس از ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه فعالیت شروع به مصرف گلیکوژن خود می کنند. تلاش های مکرر با شدت بالا می تواند ذخائر این ماده را با سرعت بیشتری تخلیه کند.

زمانی که گلیکوژن به اتمام می رسد چه اتفاقی می افتد؟

ادامه مطلب در لینک زیر

گلیکوژن چیست و چرا ورزشکاران به آن نیاز دارند؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *