رقابت در کلمات گران قیمت ادوردز یا تبلیغات گوگلی

خب! این اشکال تا حدی وارد است! اما بسته به میزان آگاهی شما از تبلیغات گوگل مسئله متفاوت می شود، شما که همه چیز را نمی دانید!

شاید گزینه هایی در ادوردز وجود داشته باشند که این مشکل را حل کنند. جدای از حساب و کتاب ریاضی وار که ارزش هر کلمه کلیدی را مشخص می کند، هم دید تجاری هم لازم است و هم دانش مربوط به مقوله های مربوط به طراحی وب. در حقیقت مکانی که شما هدف قرار می دهید یا (target location) و quality Score شما دو مولفه عمده در به صرفه بودن یا نبودن ادوردز هستند. رقابت اینجا دقیقا مثل رقابت در یک رینگ بوکس بین یک مبارز سنگین وزن و یک مبارز سبک وزن است! ولی امکان برد همیشه وجود دارد.

رقابت
رقابت سنگین وزن و سبک وزن همیشه جذاب است

مولفه اول در ایران تقریبا نا مفهوم است، چون برای پخش مناسب تبلیغات باید تمام دنیا را هدف قرار داد ولی یک مسئله مهم در اینجا «رقابتی بودن» کلمه کلیدی از نظر ابعاد مختلف هدف گیری مخاطب است. البته که quality score هم در این امر تاثیر شایانی دارد. این که طراحی و ظاهر سایت شما مطابق استانداردهای گوگل و یا W3C باشد، در ارزان یا گران بودن این سرویس ایفای نقش می کند.

خب برای هردو مسئله راه حل وجود دارد. در مورد سایت و ظاهرش با یک طراح مجرب سایت صحبت کرده و یک بار برای همیشه خود را راحت کنید. در مورد «رقابتی بودن» هم یا روی کلمات دیگر تمرکز کنید یا با همان کلمات در محل کمتر رقابتی تری کمپین خود را بر پا کنید. برخلاف تصور بسیاری از مردم کلمات رقابتی به میزان هزینه کارایی ندارند و گاها اصلا به صرفه نبوده و فقط محل کمکش رقبای بزرگ بر سر جایگاه های هستند.

مثال می زنم:

“تور دبی” بسیار پر رقابت است ولی “تور دبی بهار” یا “تور دبی بهار ۹۷” اصلا چنین رقابتی ندارد و قیمتی یک هشتمی کلمه قبلی را یدک می کشد.

به هر حال روی چند کلمه خاص تعصب به خرج ندهید، خوب فکر کنید! ممکن است کلمات دیگری با همین تاثیرگذاری و البته بسیار ارزانتر در دسترس باشند. در این مرحله اگر تحقیقی در مورد کلمات کلیدی و تهیه لیستی جامع از آنها داشته باشید و این لیست را در دایره پرسونای مشتریان گسترش دهید، بینش و نتیجه ای فوق العاده بدست خواهید آورد. خود را به گوگل و در اصل Keyword Planner محدود نکنید و از ابزارهای کند و کاوی وجود دارد نیز استفاده کنید. پیشنهاد می کنم به وب برندینگ سری بزنید و از ابزار های دیجیتال مارکتینگ آنجا استفاده نمایید.

اما خبر خوب اینکه، گزینه سومی هم هست! این نوعی بینش بلند مدت است که دیدی سرمایه گذارانه و کمی ریسک آمیز به شما می دهد و البته اغلب قرین با موقیت است. لب کلام آنکه:

  • شما یک تجارت در یک صنعت برپا کرده اید
  • تعدادی رقیب و مشتری دارید
  • رقبایی قدرتمندی دارید
  • مشتریانی سخت پسندی دارید
  • کلیک هایی گران دارید!

و با همه اینها شما هنوز می خواهید موفق باشید! درست است؟ خب پس چه اشکالی دارد که در بیزینسی به این حساسی، برای هر کلمه کلیدی چند تومان بیشتر پرداخت کنید؟ در حالی که می دانید، این کار در چنین وضعیت دشواری برای شما سود ایجاد کرده و شما را از زیر فشار خارج می کند؟ نمی دانم و تصمیم با خوتان است!

اما اجالتا، چند نکته را برای انتخاب کلمات کلیدی مدنظر قرار دهید. در حقیقت از نوعی استراتژی در اینجا سخن می گوییم:

تکنیک های رقابت در کلمات کلیدی با رقابت بالا و گران قیمت

اگر حاضرید شروع کنیم

رقابت را شروع می کنیم
رقابت را شروع می کنیم

کمپین هایی با ساعت های متفاوت بسازید، ۱۰۰% رقابت در ساعت هایی بسیار سخت تر و در ساعاتی راحت تر است و شما می توانید تمرکز خود رت با ساعت های روز تنظیم کنید. سپس سعی کنید همین کمپین ها را در دستگاه های مختلف دسکتاپ و موبایل هم آنالیز کنید. می توانید بودجه و رقابت را بین دستگاه های مختلف پخش کنید و پیشنهاد قیمت را در دستگاه های پر بازده افزایش و در کم بازده کاهش دهید.

قدم دوم

برای هر کلیک یک سقف هزینه مشخص کرده و از آن فراتر نروید، سپس از این فرمول استفاده کنید تا ببینید با بودجه شما چه میزان تطابق دارد:

CPA* Conversion Rate=Max CPC

در این فرمول CPA به هزینه به ازای هر «اقدام»  یا رسیدن به هدفی نظیر ثبت نام و یا تماس تلفنی اشاره داشته و Conversion Rate هم به نرخ تبدیل اشاره می کند. در نهایت MAX CPC بیشترین قیمت ممکن به ازای هر کلیک را نشان می دهد. ما از این روش استفاده می کنیم و تقریبا همیشه کاراست.

قدم سوم نرخ تبدیل است

یک سوال مطرح می شود؛ چگونه اقداماتی که در کمپین تبلیغاتی خود انجام می دهید، در نهایت به کسب ورودی و ترافیک برای سایت شما تبدیل می شود؟

این مسئله را دست کم نگیرید. حتی یک افزایش جزئی در نرخ تبدیل، در فروش شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. به هر حال شما در گوگل تبلیغ می کنید تا نتیجه بگیرید، بدیهی است که ادامه کار با این سرویس بستگی به کسب یک موفقیت حداقلی در افزایش نرخ تبدیل شما خواهد داشت. پس سعی کنید در رقابت های بالای تبلیغاتی حتما در افزایش نرخ تبدیل بیشتر سرمایه گذاری کنید.

قدم آخر ریمارکتینگ شماست، تا به حال بنر های تبلیغاتی ما را دیده اید؟

 

ریمارکتینگ
نمونه بنر های ریمارکتینگ ما

برنده رقابت تبلیغات در گوگلاگر با همه اینها، هنوز کلمات کلیدی و کلیک ها برای شما گران در می آیند، شاید لازم باشد، نقطه تمرکز خود را بر روی ریمارکتینگ بنا کنید. در حقیقت این میانبری هوشمندانه برای محدود کردن تارگت و بازه هدف شما، جهت افزایش کارآیی تبلیغات شما و به صرفه شدن آن است. در این حالت کمپین صرفا برای مخاطبانی که به نوعی جلب شما شده اند و با برند شما آشنایی دارند یا فعالیت و خریدی در سایت شما داشته اند، اجرا می شود. اینجا دیگر هوش شما وارد عمل می شود و باید هوشمندانه حرکت کنید. امیدوارم موفق باشید 🙂

مطالب مشابه